Friday 28 October 2011

mendidik anak secara Islam

MENDIDIK ANAK SECARA ISLAM

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: " Sesungguhnya setiap bayi yang lahir itu fitrah (suci). Kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi".

Anak-anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih yang bersih. Ibu bapalah yang membentuk anak itu apakah ia menjadi seorang yang mentaati perintah Allah swt atau sebaliknya. Setiap orang tua harus berci...ta-cita menjadikan anak mereka solih dan solihah. Oleh itu, mendidik anak-anak dengan agama harus dimulai sejak anak itu masih berada di dalam kandungan. Berikut adalah beberapa tips mendidik anak secara Islam:

1. Ketika seorang ibu sedang mengandung, ia haruslah banyak beribadah, membaca al Quran, terutama surah-surah yang dianjurkan seperti surah Yusuf, surah Luqman dan surah Maryam.

2. Ketika bayi itu lahir, jika bayinya lelaki maka diazankan di telingan kanannya dan jika bayi itu perempuan maka dikumandangkan qamat dia telinga kanannya; masukkan manisan ke dalam mulutnya, masukkan dengan jari telunjuk kanan, tekan ke langit-langit dan gerakkan ke kanan-kiri; cukur rambutnya untuk menguatkan ingatan; berilah nama yang baik dan adakan aqiqah pada hari ke tujuh setelah dilahirkan.

3. Anak-anak mudah terpengaruh oleh lingkungan di sekitarnya. Hal itu akan mempengaruhi pertumbuhan fikirannya. Oleh kerana itu, kita harus teliti dalam memilih lingkungan untuk anak. Apabila seorang ibu akan menyusui anaknya, hendaknya berwudhu, membaca selawat dan berzikir selama menyusui anak tersebut.

4. Apabila anak mulai belajar berbicara, perkataan yang pertama kali diajarkan kepadanya adalah 'ALLAH'. Apabila lafaz Allah yang pertama kali diucapkan oleh anak kita yang mulai belajar berbicara, maka Allah swt akan membangkitkan kita dengan wajah bercahaya seperti bulan purnama di padang mahsyar nanti

5. Ajarkan ada-adab sunnah dalam kehidupan sehari-hari seperti adab tidur, adab istinja', adab makan dan sebagainya. Apabila ia mulai dewasa, insyaAllah ia akan mudah mengamalkan sunnah.

6. Apabila anak menginjak umur 7 tahun, ajari mereka solat. Jika setelah mereka 10 tahun masih tidak mahu menunaikan solat, maka kita harus memukulnya dengan rotan. Anak lekai harus dididik supaya solat di masjid. Sebelum itu, ajarkan mereka adab-adab masjid dan menghadiri majlis ilmu dan ta'alim. Allah swt berfirman maksudnya: "Dan perintahkanlah keluargamu dengan solat, Kami tidak akan meminta rezeki kepadamu, sebaliknya Kamilah yang akan memberi rezeki kepadamu, dan akibat yang baik adalah untuk orang-orang yang bertaqwa" (Surah Thaha ayat 132)

7. Segala perbuatan atau percakapan kita dengan anak-anak hendaklah dihubungkan dengan kebesaran Allah. Segala yang ada di luar atau di dalam rumah dihubungkan dengan kebesaran Allah. Ada 4 cara untuk meningkat keimanan anak-anak kita iaitu dengan cara melihat, mendengar, berbicara dan berfikir.

8. Anak-anak mempunyai sifat ingin tahu oleh itu beritahu mereka ganjaran-ganjaran yang mereka terima apabila melaksanakan perintah Allah dan beritahu juga suasana kehidupan di alam akhirat.

9. Segala ajaran yang kita berikan kepada anak kita haruslah kita amalkan dahulu sebelum anak-anak melakukannya kerana anak-anak selalu mengikuti perbuatan orang tuanya.

Wallahualam

----------------------------------------------------


MENYUMPAHI ANAK

Anak adalah anugerah Allah swt kepada pasangan suami isteri atau ibubapa dalam sebuah rumahtangga. Pengorbanan suami isteri atau ibubapa dalam mendidik dan menjaga anak amatlah berat dan besar. Dalam keadaan tertentu kadangkala ibu bapa tidak dapat mengawal perasaan dan sikap mereka sehingga lahir kata-kata dan ucapan dan tindakan yang tidak baik terhadap anak seperti menyumpah da...n menghina.

Sebenarnya ada waktu-waktu tertentu Allah swt akan kabulkan doa seorang ibubapa semasa menyumpahi anak-anak. Oleh itu ibubapa atau suami isteri janganlah terlalu mudah melemparkan kata-kata yang tidak baik atau mnyumpahi anak ketana bimbang kata-katanya atau doanya dikabulkan Allah dan anak-anak akan mengalami nasib sebagaimana yang diucapkan. Dalam hal ini, selain dari anak, diri dan segala harta kekayaan juga tidak boleh disumpahi agar tidak bertepatan dengan waktu pengabulan doa sehingga selamat dari bahaya dan malapetaka.

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Janganlah kamu sekalian menyumpahi diri kamu dan jangan pula menyumpahi anak-anak kamu, pembantu kamu, harta kamu, kerana kamu tidak mengetahui saat permintaan (doa) dikabulkan sehingga Allah akan mengabulkan sumpahan itu". (Hadith Riwayat Abu Daud)

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Seseorang Muslim bukanlah orang yang suka mencerca, bukan suka menghina, bukan suka berbuat keji dan bukan suka bercakap keji". (Hadith Riwayat Tirmizi)

No comments:

Post a Comment