Monday 7 November 2011

12 AMALAN MURAH REZEKI

http://ayusahit.blogspot.com/2010/10/12-amalan-murah-rezeki.html?spref=fb


: 12 AMALAN MURAH REZEKI



1. Mengamalkan surah al-Waqiah
Mahmud Ibn Labid r.a. pernah berkata, bahawa beliau mendengar Rasulullah bersabda,
“Dua perkara yang tidak disenangi oleh anak Adam. Mati, padahal mati itu adalah lebih baik dari dugaan (kesesatan). Harta yang sedikit, padahal harta yang sedikit meringankan hisab.
 
2. Membaca ayat seribu dinar

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkanlaranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

3. Mengerjakan solat Dhuha

Sahaja aku mengerjakan sembahyang sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala 

4. Mengeluarkan zakat
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:” Tidak ada seorang pun yang mempuyai emas dan perak yang tidak menunaikan zakatnya, melainkan pada hari kiamat dijadikan hartanya itu beberapa keping api neraka. Setelah dipanaskan, digosokkan lambung, dahi dan belakangnya. Setiap kali ia sejuk, dipanaskan semula pada satu hari yang lamanya 50 ribu tahun sehingga Allah menyelesaikan segala perkara yang berkaitan dengan hamba-Nya.”

5. Memperbanyakkan istighfar
Dari Ibnu Abbas radhiallahu  'anhu, ia berkata, Rasulullah S.A.W bersabda:
"Barangsiapa senantiasa beristighfar, niscaya Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya kelapangan dan untuk setiap kesempitannya jalan keluar, dan akan diberi-Nya rezki dari arah yang tiada disangka-sangka. "  (HR. Abu Daud) (Lihat kitab Lathaa'iful Ma'arif, oleh Ibnu Rajab, hlm.  172-178 )
Imam Al-Auza'i ditanya: "Bagaimana cara beristighfar?  Beliau  menjawab:  "Hendaknya mengatakan : "Astaghfirullah, astaghfirullah. " Artinya, aku memohon ampunan kepada Allah.

6. Meninggalkan perbuatan dosa

7. Berbakti dan mendoakan kedua-dua ibu bapa
Dalam surah al-Isra', ayat 23 hingga 25, Allah menerangkan kepada kita supaya berbuat baik kepada mereka, maksudnya: "Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa.

8. Berbuat baik dan menolong orang lemah

9. Menunaikan hajat orang lain

10. Melazimi bersedekah
Kebaikan yg dikerjakan oleh tiap muslim akan diganjar Allah 10 kali lipat sampai 700 kali lipat. Tidak terkecuali bersedekah dan berinfak di jalan Allah SWT. Bersedekah termasuk ibadah yg bermanfaat bagi si pelaku dan objek yg menerima sedekah tersebut. Bersedekah itu tidak mengurangi harta bahkan harta yg disedekahi akan membawa berkah. Hal itu dipraktekan oleh Rasulullah saw seperti yg diriwayatkan oleh Hakim bin Hizam bahwa Rasulullah saw itu senang bersedekah tetapi beliau tidak mau menerima sedekah. Banyak orang masuk Islam krn pemberian dari Rasulullah saw. Tetapi Annas bin Malik melaporakan bahwa mereka masuk Islam di pagi hari disebabkan oleh dunia di sore hari mereka telah berubah dan justru mengeluarkan hartanya di jalan Allah SWT.

11. Membuat banyak kebajikan

12. Menjalin hubungan baik sesama manusia
-insyaallah...-

No comments:

Post a Comment